Spis treści
ESG – jaka jest jego rola i korzyści wdrożenia w przedsiębiorstwach
W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o ESG. Są to normy obejmujące trzy główne obszary: środowisko (environmental), społeczeństwo (social) oraz zarządzanie biznesem (governance). Normy te wykorzystywane są do oceny realizacji celów przedsiębiorstwa w połączeniu z jakością zarządzania nim, jego wpływu na społeczeństwo i środowisko. Zrównoważony rozwój przestaje jednak być już tylko koncepcją sprzyjającą promowaniu biznesu, a stopniowo staje się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorstw działających na terenie Unii Europejskiej.
ESG a dyrektywa CSRD
Unijna dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) zobowiązuje spółki do raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, czyli do przedstawiania szczegółowych i wszechstronnych informacji na temat wypełniania przez firmę założeń ESG, czyli kwestii środowiskowych, społecznych, praw człowieka, a także ładu korporacyjnego. Wprowadzenie dyrektywy ma na celu zwiększenie odpowiedzialności biznesu, możliwości porównania spółek oraz podejmowania bardziej świadomych decyzji.
Dyrektywa obejmie obowiązkiem raportowania stopniowo:
- Od 2025 r. (sprawozdania obejmujące rok obrotowy 2024) CSRD zacznie obowiązywać w spółkach podlegających już pod NFRD. Obejmie też duże jednostki posiadające >500 pracowników oraz obrót netto >40 mln euro i/lub sumę aktywów >20 mln euro.
- Od 2026 r. (za 2025 r.) CSRD obejmie wszystkie duże podmioty posiadające >250 pracowników, obrót netto >40 mln euro oraz sumę aktywów >20 mln euro.
- Od 2027 r. (za 2026 r.) nowe wymogi będą miały zastosowanie do małych i średnich przedsiębiorstw notowanych na rynku regulowanym UE, zatrudniających >10 pracowników i posiadających obrót netto >700 tys. euro oraz sumę aktywów >350 tys. euro.
- Od 2029 r. (za 2028 r.) wymogi obejmą pośrednio spółki spoza UE, uzyskujące w UE obrót netto >150 mln euro, posiadające oddział w UE o obrocie netto >40 mln euro lub posiadające unijną spółkę zależną podlegającą pod CSRD.
Rola ESG w przedsiębiorstwach
Stosowanie strategii zrównoważonego rozwoju w firmach staje się coraz bardziej istotne dla coraz większej części biznesu. Jednak jakich aspektów biznesu dotyczy ESG?
Kwestie środowiskowe
Pierwsza litera skrótu odnosi się do środowiska, a zatem określa wszystkie działania firmy mające na nie wpływ. Kwestie te mogą być spełniane poprzez praktyki mające na celu ochronę środowiska i ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, np. poprzez efektywne zarządzanie zasobami naturalnymi oraz stosowanie technologii przyjaznych dla środowiska.
Kwestie społeczne
“S”, czyli aspekt społeczny, zwraca uwagę na relacje przedsiębiorstw z pracownikami, lokalną społecznością, dostawcami, a także klientami. Firmy, stosując się do założeń ESG, powinny kłaść nacisk na etyczne praktyki, bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. Dobrą praktyką jest również inwestowanie w społeczności lokalne poprzez programy społeczne i edukacyjne.
Zarządzanie korporacyjne
Kwestie ładu korporacyjnego koncentrują się na strukturze zarządzania firmą, transparentności, etyce biznesu oraz relacjach, m.in. z akcjonariuszami. Przedsiębiorstwa, które skutecznie wdrażają zasady zarządzania korporacyjnego, są zazwyczaj bardziej wiarygodne, a także postrzegane jako unikające konfliktów w interesach.
Korzyści z wdrożenia ESG do biznesu
Nowe regulacje oznaczają dla polskich przedsiębiorstw nie tylko potrzebę dostosowania się do rygorystycznych standardów raportowania. To również konieczność dużych i często kosztownych inwestycji oraz spełnianie oczekiwań dotyczących transparentności i wpływu na środowisko. Dlatego też polski biznes musi zrozumieć, że koszty związane z wdrażaniem nowych przepisów unijnych są nieuniknione i wkrótce będą miały wpływ na jego strukturę finansową i biznesową. Gromadzenie informacji o działaniach firmy związanych ze środowiskiem, społeczeństwem i ładem korporacyjnym może zatem przynieść przedsiębiorstwom wiele korzyści.
Zwiększenie wartości marki dla akcjonariuszy
Przedsiębiorstwa prowadzące działania zgodnie z zasadami ESG mogą zyskać większą akceptację rynku finansowego. Inwestorzy coraz bardziej zaczynają zwracać uwagę na aspekty zrównoważonego rozwoju. W związku z tym większym zainteresowaniem będą cieszyć się firmy, które spełniają wyższe standardy ESG. Wartością, na którą zwraca się uwagę, jest także zminimalizowane ryzyko związanego z potencjalnymi skandalami w przedsiębiorstwach czy konfliktami interesów. Co więcej, przedsiębiorstwa, które skutecznie wdrażają ESG, mogą mieć łatwiejszy dostęp do kapitału, zarówno poprzez emisję obligacji, jak i pozyskiwanie środków od inwestorów zainteresowanych społeczną odpowiedzialnością.
Poprawa reputacji wśród potencjalnych klientów
Zrównoważone praktyki i społeczna odpowiedzialność wpływają pozytywnie na reputację firmy. Klienci preferują firmy, które dbają o środowisko, społeczeństwo i stosują etyczne zasady. Poprawa reputacji przekłada się na lojalność klientów i zdolność przyciągania nowych.
Zwiększenie efektywności operacyjnej
Wdrażanie zrównoważonych praktyk oraz stosowanie nowoczesnych, ekologicznych technologii w łańcuchach dostaw może prowadzić do bardziej efektywnego wykorzystania zasobów oraz zredukowania kosztów energii i surowców.
Wdrażanie ESG – podsumowanie
Wdrożenie norm zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwach to nie tylko kwestia spełnienia norm społecznych, ale także strategiczna decyzja mogąca przynieść długotrwałe korzyści dla firmy, jak i dla społeczeństwa czy środowiska. Firmy, które aktywnie angażują się w te obszary, mogą zyskać przewagę konkurencyjną. Mają szansę zabezpieczyć się przed ryzykiem związanym ze zrównoważonym rozwojem i przyczynić się do tworzenia bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego biznesu.
Aby zapewnić sobie konkurencyjność i atrakcyjność na poziomie, do którego dążą przedsiębiorstwa z całej Europy, polski biznes musi podjąć kroki w kierunku etycznych działań oraz odbudowania środowiska poprzez wprowadzanie ekologicznych rozwiązań.