Spis treści
Dezinformacja w sektorze energetycznym – “Mądry Polak po fejku”
W ostatnich latach obserwujemy nieustanny rozwój sektora energetycznego, a wraz z nim wzrasta również nasze zapotrzebowanie na dostęp do rzetelnej i wiarygodnej informacji na jego temat. Jednakże w dobie powszechnej dostępności Internetu i mediów społecznościowych coraz częściej napotykamy na dezinformację, która może znacznie zakłócić nasze zrozumienie tego kluczowego obszaru gospodarki.
Raport “Mądry Polak po fejku”
Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych (PTEZ) opublikowało raport pt. „Mądry Polak po fejku”, którego głównym tematem jest dezinformacja w sektorze elektroenergetycznym. Podczas konferencji prasowej z udziałem dyrektor PTEZ – Dorotą Jeziorowską przedstawiono główne wnioski przeprowadzonych badań oraz cele kampanii „Energia NaPrawdę” służącej przeciwdziałaniu fali dezinformacji oraz zapewnieniu społeczeństwu rzetelnej wiedzy na temat energetyki.
Według raportu od czasu inwazji Rosji na Ukrainę tematy związane z energetyką stały się przedmiotem coraz większego zainteresowania społecznego. Jednakże, wraz z rosnącym zainteresowaniem, wzrasta również liczba fałszywych informacji krążących w sieci. Dyrektor PTEZ, Dorota Jeziorowska, zaznacza, że szczególnie narażone na dezinformację są tematy związane z węglem, gazem, energetyką jądrową, cenami energii oraz polityką klimatyczną Unii Europejskiej. Fake newsy mogą być tworzone z premedytacją, w celu zwiększenia zasięgów i wprowadzenia niestabilności społecznej. Mogą także wynikać z zaniedbania i nieuwagi ze strony internautów.
Dezinformacja w energetyce
W ramach kampanii “Energia NaPrawdę” przeprowadzono badanie Internetu w okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. W ramach badania przeanalizowano łącznie 2,5 mln wzmianek, 21,8 mln interakcji oraz 3,51 mld kontaktów z informacją na temat sektora energetycznego.
Wyniki badań pokazują, że ponad pół miliona przeanalizowanych wpisów dotyczących energetyki w różnym stopniu zawierało nieprawdziwe informacje oraz fake newsy. To znaczy, że nawet co piąty komunikat dotyczący energetyki może być dezinformacją.
Dziennie treści dotyczące tego tematu docierają do ok. 14,5 mln potencjalnych odbiorców w Internecie. Natomiast co drugi Polak korzystający z sieci natknął się na treści związane z sektorem energetycznym. PTEZ aktywnie monitoruje przestrzeń informacyjną i identyfikuje niesprawdzone informacje, aby wykazywać manipulacje, pomijanie faktów, uproszczenia oraz fałszywe wiadomości.
Projekt #FakeHunter
W kontekście walki z dezinformacją PTEZ opracowało mechanizmy fact-checkingowe oraz inicjatywy edukacyjne mające na celu dostarczenie rzetelnej informacji na temat transformacji energetycznej i kierunków zmian w sektorze. Współpracując z partnerami, organizacja stworzyła narzędzia komunikacyjne, które mają ułatwić przekazywanie wiedzy o energetyce w przystępny sposób.
#FakeHunter to inicjatywa społeczna mająca na celu sprawdzanie prawdziwości treści publikowanych w Internecie. Projekt został uruchomiony przez Polską Agencję Prasową, by demaskować nieprawdziwe informacje. Każdy użytkownik internetu, czy to zwykły internauta, czy przedstawiciel mediów, ma możliwość zgłoszenia podejrzanej informacji dotyczącej sektora energetycznego. Zgłoszenie zostanie poddane weryfikacji, aby sprawdzić jego wiarygodność. Możliwość zgłaszania nieprawdziwych treści jest dostępna na stronie PAP FakeHunter oraz na stronie internetowej: www.energianaprawde.pl.
Badanie wiedzy Polaków nt. energetyki
Raport „Mądry Polak po fejku” nie tylko analizuje problem, jakim jest dezinformacja, ale również prezentuje wyniki badań społecznych, które ukazują poziom wiedzy społeczeństwa na temat energetyki. Co zaskakujące, okazuje się, że aż 3/4 badanych nie wie, jakie są główne źródła energii w Polsce, a 34% respondentów nie jest w stanie określić, ile energii elektrycznej zużywa średnio rocznie gospodarstwo domowe.
Ponadto jedynie 1/4 respondentów potrafi odpowiedzieć na pytanie, czym jest pakiet Fit for 55. Wyniki pokazują, że rozwój OZE popiera 80% badanych, co jednak stanowi martwiący fakt, ponieważ aż 20% jest przeciwnego zdania. Aż 37% respondentów uważa, że aby dokonać transformacji energetycznej należy jedynie korzystać z OZE. Prawda jest jednak taka, że jest to proces wielowarstwowy i zróżnicowany technologicznie.
Energia naprawdę?
Walka z dezinformacją w sektorze energetycznym to wyzwanie, któremu należy jak najszybciej sprostać. Dostarczenie rzetelnej wiedzy oraz edukacja społeczeństwa to kluczowe elementy budowania świadomości energetycznej i wspierania prawidłowego rozwoju tego strategicznego obszaru gospodarki. Bez tego bowiem szanse na dokonanie się transformacji energetycznej są znacznie mniejsze.
Znajomość różnych źródeł energii i ich wpływu na środowisko pozwala podejmować bardziej świadome wybory i wspierać rozwiązania przyjazne dla planety. To zaś pozwoli redukować negatywny wpływ energetyki zarówno na klimat, jak i lokalne środowisko.
Pełen raport “Mądry Polak po fejku” oraz informacje na temat kampanii można znaleźć na stronie Energia naPrawdę.