Spis treści
Audyt instalacji fotowoltaicznej – jak wygląda?
Jak uniknąć niemiłych niespodzianek wynikłych ze złego doboru parametrów instalacji PV? Wystarczy poświęcić trochę czasu na przeprowadzenie analizy we współpracy z doświadczonym profesjonalistą. Czym jest i jak wygląda audyt instalacji fotowoltaicznej? Podpowiadamy.
Audyt instalacji fotowoltaicznej – czym jest?
Audyt instalacji fotowoltaicznej to kompleksowa analiza samej instalacji bądź też uwarunkowań przed jej montażem. Wszystko zależy, na jakim etapie inwestycji zechcemy zasięgnąć rady fachowca. Wyróżniamy audyt przed montażem, w trakcie jego trwania oraz po zakończeniu inwestycji. W zależności od rodzaju analizy bada się inne elementy.
Najczęściej wybieranym i chyba najistotniejszym przedsięwzięciem spośród wyżej wymienionych jest audyt przedmontażowy. Decydują się na niego klienci przed rozpoczęciem prac projektowych. Wszystko po to, by poznać zarówno techniczne, jak i ekonomiczne aspekty przedsięwzięcia. Dlatego w ramach audytu bada się m.in. stan dachu, jak również wpływ potencjalnych czynników zewnętrznych na opłacalność całej inwestycji.
Kiedy zdecydować się na audyt instalacji PV
Rekomendujemy, aby zawsze przeprowadzać audyt przed montażem instalacji PV. Ta kompleksowa analiza daje szerokie spojrzenie na wszystkie aspekty inwestycji. Pozwala dokładnie określić zapotrzebowanie danego obiektu na energię elektryczną i dostosować do niego projekt instalacji oraz dobrać odpowiednie komponenty. Tego typu audyt bierze pod uwagę unikalne cechy danej lokalizacji, dostępną przestrzeń oraz potencjalne zagrożenia dla wydajności przyszłej elektrowni słonecznej.
Zaleca się przeprowadzenie przedmontażowego audytu instalacji fotowoltaicznej także wtedy, gdy z pewnych przyczyn nie jesteśmy pewni, czy inwestycja okaże się opłacalna. Warto też zdecydować się na taką analizę wówczas, gdy nie mamy pewności, czy montaż paneli fotowoltaicznych w danym miejscu to dobre i bezpieczne rozwiązanie. Dokładna analiza wykonana przez profesjonalistę to sposób na uniknięcie niemiłych, a przy tym kosztownych niespodzianek w przyszłości.
Zanim przeprowadzimy audyt fotowoltaiczny
Warto wiedzieć, że istnieje kilka sposobów przeprowadzania audytów instalacji fotowoltaicznych. Taki audyt może odbyć się zdalnie na podstawie dostarczonych do usługodawcy danych geolokalizacyjnych. Jednak dopiero spotkanie twarzą w twarz z klientem pozwoli na uzyskanie maksimum niezbędnych informacji. Wydaje się, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest połączenie obu tych aspektów.
Jaka jest rola przyszłego klienta w procesie audytowania przestrzeni pod instalację PV? Istotne jest dobre przygotowanie się do audytu. W trakcie spotkania usługodawca przeprowadza z klientem wywiad dotyczący dachu bądź gruntu pod budowę instalacji fotowoltaicznej. Służy on poznaniu stanu technicznego obiektu, rodzaju pokrycia dachowego (w przypadku instalacji na dachu) oraz stanu konstrukcji dachowej, jak również uzyskaniu informacji na temat rozlokowania elektryki w danym obiekcie.
Ponadto klient powinien przygotować rachunki za prąd z ostatniego roku. Okażą się one bardzo przydatne podczas analizy zapotrzebowania energetycznego danego gospodarstwa domowego. Klient powinien oszacować, jak duży budżet zamierza przeznaczyć na fotowoltaikę.
Przeprowadzamy audyt instalacji fotowoltaicznej krok po kroku
Jakie elementy powinien zawierać dobrze przeprowadzony audyt przed montażem instalacji fotowoltaicznej? Pierwszą istotną rzeczą jest wspomniany już wywiad. Usługodawca spotyka się z klientem. Poznaje jego oczekiwania, analizuje rachunki za energię, jak również gromadzi informacje techniczne na temat obiektu, na którym powstanie przyszła elektrownia solarna.
Przedmiotem drugiego etapu audytu jest zebranie wszelkich niezbędnych danych o charakterze technicznym. W tej części bada się stan techniczny dachu, jego wytrzymałość, nachylenie, orientację względem słońca, jak również rodzaj poszycia. W tym momencie zapadają decyzje o wykorzystaniu dodatkowych elementów konstrukcyjnych czy optymalizatorów mocy, które zwiększą wydajność całej instalacji, a co jednocześnie przełoży się na jej większą opłacalność.
Przychodzi też czas na przyjrzenie się oddziaływaniu czynników zewnętrznych w danej lokalizacji. W tym momencie bada się nie tylko poziom nasłonecznienia w danym miejscu, lecz także występowanie m.in. zacienienia w różnych porach dnia. Może ono pochodzić z okolicznych drzew bądź budynków. Zacienienie może też generować obecny na dachu komin.
Wreszcie przychodzi czas na podsumowanie. Przedstawiciel usługodawcy po zgromadzeniu wymienionych wyżej danych, przechodzi do przygotowania oferty. Zazwyczaj proponuje kilka różnych wariantów, spośród których klient wybierze ten, który najbardziej odpowiada jemu samemu. Oferta zawiera propozycje komponentów, jak również kosztorys procesu instalacji.
Wiele wskazuje na to, że audyt instalacji fotowoltaicznej to etap, którego nie warto pomijać. Daje on szansę otrzymania oferty dostosowanej do rzeczywistych potrzeb konkretnego klienta. W zdecydowanej większości przypadków taki audyt zostanie przeprowadzony za darmo. Nie zwiększy on zatem kosztów inwestycji, a z całą pewnością przyczyni się do zwiększenia jej opłacalności.